söndag 23 november 2014

Hälleflundra med kapris och räkor.

Eftersom vi fått förmånen att få hälleflundra av en kär vän till oss som fick napp så måste jag dela med mig av ett gott recept på det!


 
600 g hälleflundra
4 dl ris
1 burk räkor i lake (360 g)
½ kruka persilja
vetemjöl
2 msk smör
1/2 dl olivolja
1 msk citronjuice
1/2 dl kapris
citronklyftor
salt och peppar
Koka riset enligt anvisning på paketet.
Häll av eller skala räkorna. Finhacka persiljan.
Slå salt och peppar och vetemjöl i en 3 liters plastpåse, blanda runt och lägg i fiskbitarna. Vänd runt dem i mjöl- kryddblandningen.
Hetta upp en stekpanna med smöret och stek fiskbitarna i ca 2 minuter på varje sida.
Värm olivoljan och citronjuicen i en kastrull. Vänd ner räkor, persilja och kapris. Värm hastigt. Krydda med salt och peppar.
Lägg upp fisken på tallrikar och skeda över räk- och kaprisblandningen och servera med ris och citronklyftor.

Och nedan ser ni Marcus med sin fångst! :) Imponerade och måste säga att den var otroligt god!





4 kommentarer:

  1. Nej men gud är det sant?!Jisses vilken fisk! Maten ser onekligen god ut as usual när du tillagar ngt;)
    Kul att du kikade in igen hos mig;)Du har varit saknad!
    Ja eller hur,kul när ngt nytt kommer till stan och man känner personen i fråga som öppnat;)
    Vem vet kanske ses vi 2015 igen på vår bloggträff;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja inte var den liten inte! Så himla coolt, Jag hade dött om jag fått en sådan på kroken ;P
      Ska bli spännande. :)
      Jag har haft lite fullt upp där av min frånvaro på bloggarna ... iofs har jag kikat in och läst med varit dålig på att kommentera.
      Ha en fin vecka.
      Kram

      Radera
  2. kapris kan vi lämna bort... Lagom stor fisk o steka :)

    SvaraRadera
  3. Haha, ja tur Marcus inte skicka med en hel :P
    Kra,
    Psst,,, kapris är gott om man äter de tillsammans med annat men inte bara.

    SvaraRadera