onsdag 31 mars 2010

Lättbakade Franskbrödbullar



Franskbrödbullar
För 30-35 st

Underbart goda.
Smidigt eftersom de bara behöver jäsa en gång. Fluffar upp rejält pga bakpulvret!

Ingredienser
125 g smör
3 dl mjölk
3 dl vatten
50 g jäst
3 msk socker
1/2 tsk salt
1,5 tsk bakpulver
vetemjöl

Pensling:
Ägg
Vallmofrön/sesamfrön







Gör så här
Smält smöret och rör ner mjölk och vatten.
Låt bli fingervarmt.
Smula ner jästen i en bunke och rör ner vätskan.
Rör tills jästen löst sig. Tillsätt socker, salt, bakpulver och så mycket mjöl att degen blir lagom fast.
Baka ut till 30-35 bullar.
Låt jäsa på plåt under bakduk i 30-40 min.
Vispa upp ägget och pensla med det och strö på vallmo- eller sesamfrön.
Grädda i 250 grader ca 8 min.

16 kommentarer:

  1. Dessa ska jag göra i helgen,,,LOVA att dom är lika goda som dom ser ut

    SvaraRadera
  2. Låter jättefluffigt och gott!
    Jag brukar "hjälpa" mina semmelbullar med att ha lite bakpulver i degen. Det gör ju verkligen skillnad, så jag förstår att de här är lätta som luft, och hur smaskiga som helst!
    Synd att dottern är glutenallergiker!
    Bakar jag vanligt bröd så blir hon bara ledsen, och önskar hon kunde äta hon också, så jag låter bli.

    SvaraRadera
  3. Hur mycket vetemjöl ska det vara ? =D

    SvaraRadera
  4. Jag öser i mjöl efter hand bara från ett 2 kilos paket, nästa gång jag gör dem ska jag mäta hur mycket som är kvar!, men häll i mjöl tills degen känns bra och är lagom fast :)!
    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Har du kollat hur mycket mjöl???

    SvaraRadera
  6. Har inte bakat de sedan någon frågade innan, men lagom är väl alltid bäst! jag slår i efterhand tills degen känns bra och inte är så klibbig :)

    SvaraRadera
  7. När jag bakade dom tog jag ca 14 dl vetemjöl

    SvaraRadera
  8. Nu har jag gjort degen till dessa.

    SvaraRadera
  9. min man älskar dom här bullarna så dom får jag baka varje vecka

    SvaraRadera
  10. Min man älskar dom här bullarna så jag får baka dom varje vecka

    SvaraRadera
  11. Jag hade 12 dl och hade mjölade händer när jag skulle baka ut bullarna..Mvh Sandra

    SvaraRadera
  12. Nu har jag bullarna i ungen så nu är det spännande! :-)

    SvaraRadera
  13. Storfavorit här hemma💪

    SvaraRadera