tisdag 29 augusti 2017

Man blir aldrig för gammal...

För att lära sig något nytt...

Jag fick en liten aha upplevelse häromkvällen när jag läste en artikel!
För detta hade jag ingen aning om.
Det ska bli spännande att se om ni visste.



Det jag tänker på är trafikregler vid övergångsställena…
Är du en sådan som går rätt ut och tänker att bilen får väl stanna… den har bromsar!
Eller du är försiktig och stannar och sticker ut nästan över kanten och ser så ingen bil kommer och kör över dig... 

Oavsett ...så här säger lagen…

Bilisten ska lämna fotgängaren företräde men fotgängaren bör alltid ställa sig tre frågor.
Har bilisten sett mig?
Tänker bilisten stanna?
Hinner bilisten stanna?
Är det några tveksamheter vid dessa tre frågor bör man nog vänta.

En bilist som kommer mot ett obevakat övergångsställe med cykelpassage har skyldighet att anpassa hastigheten för cyklisten, men har inte skyldighet att lämna cyklisten företräde.
När bilisten svänger i korsning eller ur rondell ska bilisten dock lämna cyklisten företräde enligt samma regler som mot fotgängaren.


Så mycket kan du få böta:
Bilist som ej lämnar fotgängare företräde: bötesstraff 3 000 kronor och särskild körkortsprövning. 

Fotgängare som kliver rätt ut på ett övergångsställe utan att se sig för kan bli misstänkt för vårdslöshet i trafik och får då betala dagsböter som påföljd. Är dock ej vanligt förekommande. - Det hade jag ingen aning om! 😯

En cyklist som cyklar ut på en passage utan att lämna företräde kan dömas till 2 000 kronor i böter.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar