fredag 3 maj 2013

Rotsaksgratäng


3-4 port
Sätt på ugnen 175grader.

3 morötter
3-4 potatisar
3 palsternackor
1 gul lök
Strimlad purjolök och pressad vitlök kan man stoppa i om man vill ha extra mycket smak .
smör
salt
peppar

1-2 msk smör
2-3 msk vetemjöl
Mjölk
Salt och vitpeppar.
Riven ost

Skala och strimla lök.
Skala rotsaker och skär tunt.
Läggen en klick smör i en gryta och lägg i lök och rotsaker ... bryn lite lätt, slå på ½-1 dl vatten och låt det koka lite lätt. Salta och peppra.
Låt koka så det börjar bli mjukt.
Gör bechamelsås, genom att lägga smör och mjöl i en panna och så det blir kletigt späd med mjölk till önskad konsistens, glöm inte vispa hela tiden... det bränner lätt... jag har min ganska tjock nästa som en stuvning, salta och peppra (vitpeppar) smaka av så det blir lagom.
Slå över den färdiga såsen i kastrullen men rotsaker och lök ... låt koka några minuter på svag värme.
När ni slår över såsen se till så att det inte blir för mycket sås, bra att slå över lite i taget, det ska vara krämigt inte rinnigt.
Slå upp allt i en ugnssäker form och strö över lite riven ost. 170-200 grader tills det fått fin färg och allt är genom mjukt. jag kör med varmluft.

Servera med något gott kött och sallad. Perfekt till grillat!
.
Hur många personer det räcker till beror på hur stora morötter, potatis mm man har.
Och givetvis kan man utesluta potatisen och ta mer av det andra :)



1 kommentar:

  1. Det var länge sedan jag gjorde rotfruktsgratäng, även fast jag tycker det är jättegott! Kan äta det som ensamrätt! Måste rekommendera sötpotatis som passar bra i gratänger.

    SvaraRadera