söndag 16 oktober 2011

Pavlova Tårta



För ca 8personer.

Detta recept har jag haft i min ägo väldigt länge, det är ett urklipp från ett gammalt socker paket .
En underbar tårta som om mina gäster får välja, så ska den serveras varje gång vi har fest!
Min sambo är väldigt förtjust i denna!
Gör gärna marängen dagen innan, eftersom den tar lite tid på sig!
Ingredienser:
4 Äggvitor
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk majsenamjöl
1 ½ dl Vispad grädde
2 dl Vaniljkräm
Matolja

Valfri färsk frukt typ:
Jordgubbar
Kiwi
Aprikoser
Vindruvor
Hallon
Physalis
Banan
Passionsfrukt

Gör så här
Sätt ugnen på 125 grader.
Vispa äggvitorna till hårt skum.
Tillsätt socker lite i taget under kraftig vispning.
Tillsätt vaniljsocker och maizenan sist.
Klä en 2 liters rund form med löstagbotten med bakplåtspapper, smörj botten med lite matolja.
Slå i smeten och gör en liten urgröpning i mitten, för att fyllningen ska få bättre plats sedan.


Grädda i mitten av ugnen i 125 grader i ca 1 timme, sänk värmen till 100grader och grädda ytterligare i 15 minuter.
Stäng av ugnen.
Låt marängen svalna i ugnen på eftervärmen så torkar den fint.
Ta försiktigt lossa marängen från formen.

Vispa grädden.
Vispa vaniljkräm. (Följ anvisningen på paket för vaniljkräm) Eller ännu bättre gör egen.
Blanda grädde och kräm lägg i marängen.

Dela frukten i lagom mums bitar.
Lägg den färska frukten på vaniljgrädden, toppa ordentligt med frukt ...
Mmmmmm Bara sååå gott!

Kul fakta:

Det finns många berättelser om Pavlovatårtans ursprung. En av dem säger att den skapades av en kock i Perth i West Australia till den berömda ryska ballerinan Anna Pavlovas ära.
Tårtan var som Pavlovas danskläder; fjäderlätt och luftig, snövit och med frasigt spröd utsida.

Här kan du läsa om Anna Pavlova


10 kommentarer:

  1. mums älskar ALLT med maräng=) som då innehåller en jäkla massa socker*suck* vågar inte testa det rikgit än...
    o kronärtkockor.MUMS det är ialla fall mumma...tycker hemma gjord vitlökssmör är smaskens till=))) krams

    SvaraRadera
  2. ser gott ut! dock inget för en äggallergiker som mig. :/

    hoppas helgen varit bra?!

    SvaraRadera
  3. SMASKIGT
    den skulle man ha ikväll... mumma

    kram

    SvaraRadera
  4. Skulle kunna tänka mig bo granne med dig och komma över på fika :-)
    Kram Nette

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig fråga du kom med, jag ska nog göra en sprits-special någon gång men tills dess kan jag tipsa om dessa tyllar. http://www.styleandfunstuff.se/artiklar/bakprodukter/dekorationsverktyg/tylllar-spritspasar/
    Där står även vilken tyll som ska användas till vilket mönster du vill ha :D

    SvaraRadera
  6. Re: Men åh vad vi blir glada över din kommentar. Tack snälla du!
    Ha det bra i böckernas värld du med nu i höst! :)

    SvaraRadera
  7. Åhhhh såååå gott det ser ut!!!:) Nu sitter jag och drägglar....:) Kramiz

    SvaraRadera
  8. JAg fyller snart, fixar du underbaring?

    SvaraRadera
  9. Men oj vad gott! Här inne ska man inte vara om man vill ner i vikt hi hi., Gud vad sugen jag blev. Mums!

    SvaraRadera