lördag 22 oktober 2011

Klassisk kyckling med gudomligt god sås


1 hel kyckling på ca 1 kg
Smör att steka i
Piffi allkrydda
Potatis till fyra personer.
Djupfrysta grönskaker, typ herrgårdsgrönsaker till fyra personer
Colorit soya
2-3 msk vetemjöl
1½ dl mjölk eller vatten
1 dl grädde eller mjölk
1 nypa socker

Lägg kycklingen i en ugnsform, pensla med lite smör krydda rejält med Piffi runt om.
Stek i ugnen ca 1 timme i 175grader (1 timme per kilo), ös kycklingen med jämna mellanrum.
Koka potatis och grönsaker till, spara lite potatisvatten till såsen.
Ta upp kycklingen och lägg den på ett serveringsfat.
Sås:
Ta skyn i ugnsformen och slå i en panna, vispa gärna ur den med lite potatisvatten och låt koka upp, slå i ca 2-3 dl potatis vatten och tillsätt grädden eller mjölken och en nypa socker. (jag föredrar mjölk)
Gör redning genom att blanda (skaka, gärna i shaker så det inte blir några klumpar) vatten eller mjölk och mjöl.
Slå i redningen lite i taget och vispa under tiden, när den är lagom tjock så smaka av.
Slå i några droppar med colorit soja så det blir fin färg.

Servera! Detta är bara sååååååååååååååå gott!
Jag vill gärna ha rödkål till, finns färdig på burk, men bara mega burkar och eftersom bara jag äter rödkål här hemma så avstod jag.
Vem vill äta rödkål i en vecka sedan? *suck*

2 kommentarer:

  1. Jag kan äta det i en vecka älskar rödkål om man gör den som jag har lärt mig från tyskland

    SvaraRadera
  2. rödkål skulle jag kunna äta på längden & tvären;o)))Sååå gott!Mums vad maten såg god ut....Sås ja..det är pricken över i:et;o))Jag har alltid fond i mina såser...smarrigt värre...Tack för ditt besök i min blogg och jodå...fötterna mår bättre & bättre för var dag som går;o)))

    SvaraRadera