måndag 17 oktober 2011

Äppelbakelser



En ganska snabb och enkel bakelse som kan ätas ljummen med grädde eller glass, eller kall som den är.
4 äpple
Sirap
Kanel
Smör att steka i
1 ägg
Smördeg, beroende på vilken sort du köper så måste du får ut 8 rundlar och lite deg över till att göra galler med.
Flagad mandel


Gör så här:
Skala och tärna äpplena, lägg dem i en stekpanna och ringla över sirap och dofta över kanel.
Sirap måste tas efter smak, ju mer ju sötare. Jag föredrar lite mindre.

Stek äpplena lite så de får smak av kanel och sirapen och färg.

Ta ett dricks glas som är lite större en formen (jag använder en silikonform, men går lika bra med en muffinsform i plåt) du ska baka dom i.

Tryck ut 8 rundlar i degen. Placera dem i formarna, försiktigt.
Skär smala remsor av degen för att kunna göra ett galler uppe på varje bakelse.
Fyll formarna med äpplebitarna och lägg över remsorna som ett galler.
Vispa ägget och pensla på gallret toppa med flagad mandel

Grädda ca 30 minuter på 200grader (tills dom har fin färg)


9 kommentarer:

  1. tack så mycket. Det där ser gott ut!

    SvaraRadera
  2. Snart tror jag du övertygat mig att jag måste börja baka .

    Änglatrumpeterna vinterförvarar jag. Pelargoner brukar jag köpa nya varje år 6st för 100kr . Men de små pelargonerna jag har nu är udda och lite ovanliga så dom kommer jag spara , de andra har jag slängt =)
    Kram Nette

    SvaraRadera
  3. hmm. det lät ju som något jag skulle kunna reda ut.. tackar för tipset!

    SvaraRadera
  4. Hej!

    MUMS MUMS MUMS så gott. =)

    SvaraRadera
  5. Hej igen.

    Men ååhhh tac så hjärtligt. Blev hjärte glad.

    SvaraRadera
  6. Hej! Tack för din kommentar! :) Min dotter mår bättre och har varit i skolan idag. :)

    Mums så gott detta ser ut, det ska jag nog prova nån dag. Jag älskar att baka!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Jag bara måste prova detta! Snart! :-)
    Jag måste dock fråga eftersom jag inte är speciellt duktig på att baka. Vilken sorts sirap använder du? Använder du både äggvita och gulan när du penslar?

    sv. Har haft otroligt mycket att göra idag. Lite svårt att få något gjort efter att jag hämtat barnen också kl. 15...
    Men maken gjorde ett ryck med det sista i hallen när han kom hem.

    SvaraRadera
  8. De såg sjukt smarriga ut!
    Jag lägger upp bilden så fort dom lagt upp den ;)
    Hoppas allt är bra med er. Jag pluggar, jobbar, äter och sover och nu har jag en jättesjuk man (läs förkyld) att ta hand om :)
    Kramar, måste ses snart!

    SvaraRadera
  9. MUMS, vilken god äppelbakelse,, kanske vore nåt till efterått nästa helg när vi ska ha ett par kompisar till oss på middag.
    Vad rekomenderar du får äppel-sort..??

    Ha det allra bäst och sköt om dig.. // Kramen

    SvaraRadera