lördag 4 juni 2011

Potatissallad


En enkel potatissallad gjord på nypotatis eller färskpotatis som ni säger uppåt landet.

Detta behöver du:
Kokt nypotatis (Så släng inte de överblivna.)
2½-3dl Gräddfil
2-3 msk Majonäs
5-10 cm Purjolök Fint strimmlad eller hackad.
Svartpeppar och salt efter smak.

Hur mycket av varje beror på hur mycket vilken sort potatis du har och givetvis  hur mycket, men jag brukar utgå från 400-500gram kokt potatis och då passar måtten ovan.
Men alla majonäser smakar olika, purjolök kan vara olika stark så testa er fram!
Börja med att röra ihop gräddfil och majonäs, krydda med svartpeppar och lite salt!
Skiva potatis och purjolök, vara i en skål, slå över gräddfilsröran och rör runt.
Man kan spara lite purjolök att garnera med, ser trevligt ut!
Låt stå några timmar innan den serveras och smaka av den lite då och då... i bland kan man behöva lite extra svartpeppar :)

5 kommentarer:

  1. Hum, ser gott ut det där!

    SvaraRadera
  2. Mums ser gott ut, nu är jag hungrig, så jag skule kunna äta en kamel!

    Trevlig lördagskväll! Kram Ingela

    SvaraRadera
  3. Vad gott det där ser ut att vara :)

    SvaraRadera
  4. Jag har haft det kanonbra i tyskland!

    Och nu blev jag hungrig.. :)

    SvaraRadera