måndag 17 januari 2011

Mmmm...mums...


Jag hittade detta på Eleonores sida;  En studie som har publicerats i Aftonbladet som säger att choklad är rena "hälsobomben".


Kolesterolet
Kakaosmör sänker det dåliga kolesterolet och höjer de goda fettsyrorna, ungefär på samma sätt som olivolja. En tredjedel av fettet i choklad består nämligen av oljesyran Omega-9 och en tredjedel av stearinsyra. I levern bryts dock stearinsyran ner till oljesyra.


Blodtrycket
Mörk choklad är rik på polyfenoler som associeras med positiva hälsoeffekter. Polyfenolerna stimulerar kvävgas som får blodkärlen att slappna av och blodtrycket att minska.

Ångest
Kakao innehåller aminosyror som tillverkar signalsubstansen serotonin. Serotonin balanserar våra känslor och en serotoninhalt är ofta bakomliggande vid depressioner.


Hjärt- och kärlsjukdomar
I rå kakao finns anitoxidativt magnesium. I studier har de flesta drabbade av hjärtinfarkt haft låga magnesiumvärden. En 100 grams chokladkaka innehåller en femtedel av dagsbehovet av magnesium.


Trötthet
Kakao innehåller koffein, teofyllin och teobromin, precis som kaffe och te. Kakao innehåller dock bara en bråkdel koffein jämfört med en kaffekopp men har ändå en liknande stimulerande påverkan på oss.


Blodproppar
Kakao innehåller flavonoider som motverkar att blodplättarna koaguleras som är precis vad som händer om man drabbas av en blodpropp. Effekterna liknas vid effekterna av läkemedlet Trombyl.

Immunförsvaret
Kakao innehåller inte bara antioxidanter. Ta en bit mörk choklad och få i dig vitamin A och E, fosfor, järn, kalium och selen som är bra för immunförsvaret.


Havandeskapsförgiftning
Tidigare i år publicerades också en studie gjord vid Yaleuniversitetet i USA som visade att kvinnor som regelbundet åt en bit choklad under graviditeten löpte hälften så stor risk att drabbas av havandeskapsförgiftning. En förklaring tros vara att kakao innehåller teobromin som kan hjälpa till att hålla blodtrycket jämnt.

11 kommentarer:

  1. Ojdå ska man kanske ha chokladkakor i medicinskåpet?

    SvaraRadera
  2. *SKRATTARDUBBELT* detta borde min chef läsa
    HON missbrukade de i julas... åt till å med dem hon inte annars äter HOHOHOHO

    SvaraRadera
  3. SNÄLLA maila över denna till mej eller skicka den på MSN... SKRATTAR

    SvaraRadera
  4. JAAA....det var väl det jag trodde...inte undra på att man är så jäkla frisk!! :D

    SvaraRadera
  5. fast jag läste i tidningen härom dagen att choklad inte alls är så nyttigt som de har sagt under senare tid

    SvaraRadera
  6. Choklad är bra=)
    Ja prova det spelet kanonkul men man får ha tiiid till det för det tar ett tag,haha!
    Ja dom är grymt duktiga på mat, måste ju bräcka dom nästa gång nu=)
    Hoppas din vecka blir toppen;)

    SvaraRadera
  7. Nej faktiskt ingen sjö på söder, det har töat lite varje dag så det har hunnit rinna undan....skönt det.

    kunnat fixa och trixa så du kan på söndag?=) Vore trevligt!

    SvaraRadera
  8. Ha ha ha... dags att börja äta godis igen alltså //Farmskan

    SvaraRadera
  9. Det var allt jag behövde veta - nu byter jag ut frukosten mot en chokladkaka! :P

    SvaraRadera
  10. Genast ångrade jag att jag tittade in hos dig. Suuuugen.

    SvaraRadera
  11. Väldigt bra ursäkter att ta till när suget sätter in. ;)
    Det gjorde det nu också, men jag har ju ingen choklad hemma. :/
    Nu är jag på bättringsvägen med ytterligare en penicillinkur av starkare sort.
    Nu pyser det inte i örat längre. :D
    Hör ordentligt gör jag inte än, men även det är betydligt bättre.
    Däremot är jag skittrött.
    Sov knappt en blund vare sig i går natt, eller natten till idag.
    Jag är liksom mångalen, och månen är ju rätt full nu.
    Får jag inte sova i natt finns det risk att jag blir galen på riktigt... :D
    Så fin du har gjort bloggen! (Eller såg den ut så här sist också, utan att jag minns det? :D)

    SvaraRadera