lördag 25 september 2010

Maya´s snabba scones och Devonshirekräm


För 4-5 personer.

Lättbakade och väldigt goda.
Ugn 250grader

Ingredienser
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 kryddmått salt
60 gram margarin
2 dl fil

Gör så här:
Blanda vetemjöl, bakpulver, salt.
Tillsätt margarinet, finfördela noga.
Häll i filen och arbeta till en smidig deg.
Platta ut den till 2 runda kakor, nagga dem och skåra dem.
Placera plåten mitt i ugnen och grädda ca 10 minuter tills de är gyllenbruna.

----------------------------------------------------------------------------------------------------


 Devonshirekräm

Inte samma recept men hade ingen bild.
Bildkälla


Superbt gott till scones

Ingredienser
250 g mascarpone (italiensk färskost)
1 dl vispgrädde
1 vaniljstång
1 msk strösocker
1-2 tsk rivet citronskal

Gör så här
Rör samman mascarpone med vispgrädde och urskrapet från en klyvd vaniljstång.
Tillsätt socker och citronskal.
Rör så det blandar sig väl.
Sätt krämen i kylskåp tills du ska servera den till Scones.


Men nu är det dags för Te och Scones! Mums!

3 kommentarer:

  1. Åh den där krämen lät ju rysligt smaskig till sconesen men kan säkert ha på annat bröd med! Låter som ni får en bra start på dagen iaf :)

    Idag ska jag iväg på Blog Awards, skojigt!

    SvaraRadera
  2. God Morgon Maya. Maya !!! Om du ställer musmarkören på den vita texten högst opp på Neocounter så darrar texten klicka där så ändras visningen. Då får du statestik på vem som är på feån vilken stad besökare 24 timmar osv du måste alltså klicka en gång i taget så skiftar den information för dig. Oh just det ja det är ju bakelserna och dessererna som jag gillar mest men jag får vara försiktig för jag fick en liten Stroke den 4 e Juni och mina blodfetter var för höga. Jag äter medicin för högt blodtryck och blodfetter nu. Jag kan ju nämna att jag har Aspergers Syndrom därav förtidspension. Själv så tycker jag inte att jag märker så mycket av det. Tar med mig tre scones till frukosten. Kram !

    SvaraRadera
  3. Oh den krämen ska jag testa. Lät himmelskt gott

    SvaraRadera