lördag 28 augusti 2010

Maria Bröd




2 bröd
Tillagningstid: 1 timme och 15 minuter

Väldigt gott bröd som en bekant till mig delat med sig av! Och väldigt lättbakat. Har ingen aning vad brödet heter så det får bli hennes namn till det :) Tack Maria för receptet!



Ingredienser
6 dl vetemjöl
3 dl grahams mjöl
2 dl grovt fint rågmjöl eller rågsikt
1 tsk salt
1 dl solrosfrön
1 dl linfrö
1 dl hackade torkade aprikoser
1 dl rågkross
2 dl Vetegroddar
7 dl filmjölk
3 tsk bikarbonat
1-2 dl mörk sirap

Beskrivning:
Obs! sätts in i kall ugn!
Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunka, även Bikabonatet, för att det ska bli jämt blandat.
Häll filmjölken och sirapen i en annan bunke och blanda ihop det.
Häll sedan filmjölken och sirapen över mjölet och blanda runt tills det blir en kladdig smet.
Smörj och bröa två avlånga kakformar.
Fördela smeten i formarna och strö över lite mjöl, ställ in dom i botten av ugnen.
Ugn: 150 grader.
Gräddas i 1 timme och 10 minuter.

4 kommentarer:

  1. Ser gott ut.Har precis tagit ut ett nybakat bröd som påminner om ditt.Men mitt sätts in i varm ugn.Men ditt ska jag prova o baka,det är skönt att slippa jäsningen.Kram Gittan

    SvaraRadera
  2. Detta är jätte gott, lite sötare än vanliga bröd men gudomligt gott med bara lite smör till kaffet!

    SvaraRadera
  3. Men så gott och så enkelt!!!! Detta ska jag prova. Men nu heter det Maya Bröd hos mig.

    KRAM

    SvaraRadera
  4. Ser gott ut lite mycket konstiga frön för min smak men ska nog testa detta :)

    SvaraRadera