tisdag 4 maj 2010

Dumletårta



Detta är en av mina absoluta favoriter!

ca 6-8 pers (tycker den lätt räcker till 8 personer)
Dumle är väldigt gott som tårtfyllningar!

Ingredienser:
Tårtbotten:
4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
Dumlekräm/fluff:
200 g dumlekolor
3 dl grädde

Vaniljkräm:
1-2 dl vaniljkräm
1 dl grädde

Ganering:
Valfritt, jag tog lite riven mörk choklad med hög kakao halt och flagad mandel

Gör så här:
Dumlekräm:
Häll grädden och kolorna i en kastrull. Låt kolorna smälta under omrörning. Låt det svalna och sedan in i kyl, ta fram när bunken och dumlekrämen är iskall, vispa med elvispen tills den blir fluffig.

Vaniljkräm:
Gör en vaniljkräm enligt instruktionerna på paketet, och ta sedan ca 1-2 dl av den. Blanda med den vispade grädden.
Ta tårtbotten. Du kan även ta en köpt botten om du vill.
Ta ur bottnarna ut formen och skär sedan upp i 3 delar. Den måste ha kallnat helt. Gör gärna den dagen innan.
Lägg på ett fat, börja med understa botten och lägg på dumlefluffet där, nästa botten och lägg på vaniljkrämen där.
Och till sist locket, klä med grädde och garnera med vad du känner för :).
Klart! Ät och njut!
Hittade grundreceptet på matklubben men har gjort om det för alla hade problem med att få dumlekrämen att bli fast och fluffig!
Men detta funkar kanon.

8 kommentarer:

  1. Perfekt att garnera med lite jul-saker :P
    Eller till påsk med kycklingar och ägg :)

    SvaraRadera
  2. Den ska nog få bli min födelsedagstårta tror jag :o)

    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Mums!
    Oj va sugen jag blev!

    SvaraRadera
  4. Hej! Ungefär hur stor springform använde du till det här receptet? :-)

    SvaraRadera
  5. Hej! Blev väldigt sugen på att testa denna till min sons 25-års kalas, dock så undrar jag hur du gått tillväga med tårtbottnen, dvs hur länge den skall gräddas och på vilken temperatur osv. Tacksam för svar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vispa ägg och socker poröst. Sikta och blanda mjölsorterna och bakpulvret i en skål och blanda för hand ner det i ägget. Häll upp i en smord och bröad 20-24 cm rund bakform. Grädda på 175 grader ca 40 min i nedre delen av ugnen.

      Detta ger en lagom tårtbotten i 24cm-form och en extra hög i 20 cm form. Den är så saftig och god.
      //Maya

      Radera