torsdag 12 januari 2012

Klassisk amerikansk cheesecake


Obs! Ypperlig att göra dagen innan man ska servera den!

Ingredienser:
150 g digestivekex
50 g rumstempererat smör
400 g Philadelphia Naturell Original
2 dl strösocker
4 st ägg
0.75 dl vetemjöl
1.5 dl gräddfil
1 st citron

Gör så här:

Sätt ugnen på 170 grader.
Ta fram en bunke och krossa digestivekexen. 
Blanda krosset med det rumstempererade smöret.
Tryck ut blandningen ordentligt i botten av en form (22-23 cm i diameter) med löstagbar kant.
Ställ kakformen i kylen och förbered fyllningen.
Rör ihop Philadelphia-osten med sockret till en slät smet.
Tillsätt äggen, ett i taget, under omrörning.
Skölj citronen noggrant under ljummet vatten och riv citronskalet med ett rivjärn. 
Pressa citronen. 
Blanda citronskalet, mjölet, gräddfilen och citronsaften och rör ner i Philadelphia-ost smeten.

Grädda kakan i 60 minuter. 
Stäng därefter av värmen och låt svalna i ugnen i ytterligare en timme.
Ställ kakan i kylen minst 2-3 timmar innan den serveras så den blir riktigt kall.
Servera gärna med säsongens frukt eller bär.

4 kommentarer:

  1. Smarrigt!!!
    Gå in o tävla hos mig :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Mums va gott!
    Nu är vi snart hemma igen... bara 3 dagar kvar!

    SvaraRadera
  3. Guud såå gott det ser ut:-D

    Ha det gott!

    Kraam Izabell

    SvaraRadera
  4. Underbara Maya......du är så redig på att baka.Skulle vilja komma på ett sådant där riktigt kaffekalas hos dig. Jag tror att jag hade ätit ihjäl mig.
    Dessvärre ska jag ju inte äta sånt just nu.....beach 2012...remember...???

    KRAM finaste du!!!

    SvaraRadera