lördag 8 oktober 2011

Tarteletter fyllda med vaniljkräm och jordgubbar


Underbart goda små mördegspajer att fylla med färska jordgubbar eller andra bär.
Antal portioner: 6
Ingredienser:
Mördeg
150 g smör, kallt
4 dl vetemjöl
0.5 dl florsocker
1 st ägg

Vaniljkräm
5 dl mjölk
1 st vaniljstång
1.5 dl strösocker
6 st äggulor
0.75 dl majsstärkelse
50 g smör, mjukt
Bär till garnering

Gör så här:
Mördeg:
Nyp ihop tärnat, kallt smör med vetemjöl och florsocker.
Tillsätt ägget och arbeta samman tills degen precis går ihop.
Tillsätt några droppar kallt vatten om degen inte skulle gå ihop men knåda aldrig en mördeg. Då drar den ihop sig i pajformen.
Plasta degen och låt den vila i kylen i minst 30 minuter.
Sätt ugnen på 175 grader varmluft.
Kavla ut mördegen på ett mjölat bakbord och klä tartelettformar med löstagbar botten och räfflad kant. Eller små minipajformar. Nagga botten med en gaffel.
Klä in hela skalen med aluminiumfolie och grädda i cirka 10 minuter så att pajskalet sätter sig.
Ta sedan bort foliet och grädda dem i ytterligare cirka 7 minuter tills de är gyllene.
Låt dem svalna helt innan de fylls med vaniljkräm.

Vaniljkräm:
Koka upp mjölken med frön från en delad och urskrapad vaniljstång.
Vispa strösocker, äggula och majsstärkelse vitt och pösigt.
Slå över den heta mjölken under vispning, obs ej med elvisp
Häll tillbaka blandningen i kastrullen och värm upp under kraftig vispning, häll över i en skål när blandningen tjocknat riktigt ordentligt.
Plocka upp vaniljstången.
Smält smöret i den varma krämen under vispning, fortsätt vispa tills krämen är slät. Låt den svalna.
 Fyll skalen med kräm och färska bär.

Man kan ju använda färdig vaniljkräm om man inte vill göra egen.
Eftersom jag inte hade lästagbara formar så serverade jag i formen. Och det fanns inga färska jordgubbar så jag tog frusna som jag delade när de var halvfrusna än.


4 kommentarer:

  1. drääääggel, slurp, dräggel , slickar på skärmen och önskar att jag var hemma hos dig nu. :oP
    Hoppas du mår bättre och har en fin Lördag.
    Kraaaaaaam

    SvaraRadera
  2. Så himla trevligt att just DU hittade hit!
    Nu blev jag akut sugen på jordgubbar av någon konstig anledning......

    Allt gött till dig från mig!

    SvaraRadera
  3. Jag dregglar så jag behöver haklapp.

    SvaraRadera
  4. Du... du är inte snäll.. elak dum och taskig
    Jag gråter floder här av besvikelse..
    Idag är det lördag, den värsta dagen i en bantares liv, så kommer du med detta....
    But I love u anyway

    SvaraRadera