lördag 3 april 2010

Kyckling i balsamsås och ljummen bönsallad

För 4 personer.


Underbart god kyckling, sås och bönsallad.
Kan serveras med ris eller ugnspotatis

Ingredienser:
4 kycklingfiléer
8 skivor bacon
Salt
Svartpeppar
Oregano

Sås:
3 dl vispgrädde eller mellangrädde
3 msk balsamvinäger
1 ½ msk koncentrerad kycklingfond
1-2 pressade vitlöksklyftor

Ljummen bönsallad:
600 g frysta haricots verts
1 burk marinerade soltorkade tomater, ca 200g
1 hel rödlök
Grovmald svartpeppar
Flingsalt
Olja att steka i


Gör så här

Ugn 200º

Krydda kycklingen med salt, peppar och oregano. Linda 2 skivor bacon runt om varje filé.

Bryn i smör i en stekpanna.Lägg över i en ugnsfast form.

Vispa ihop alla ingredienser till såsen och häll i formen med kycklingen. Stek i mitten av ugnen ca 25 min eller tills kycklingen är genomstekt.

Bönsallad:
Strimla de soltorkade tomaterna. Skär rödlöken i tunna klyftor.

Hetta upp olja i en stekpanna.Lägg i de frysta bönorna och låt fräsa på ganska hög värme i ca 5 min. Rör runt så att de inte bränns.

Tillsätt tomaterna och rödlöken och låt fräsa med i ytterligare ca 5 min. Salta och peppra. Salladen är färdig när bönorna är genomstekta och allt fått lite färg.


Helt sjukt gott! Och som vanligt var det ett recept jag provat från Matklubben!
Ps. jag använde gul lök eftersom rödlökarna jag köpt inte var fina, men var väldigt gott så här med!

3 kommentarer:

  1. Ha ha, detta är på min matlista till imorgon kväll:) Har aldrig gjort det men hittade det på MK och det ser ju helt underbart gott ut.

    SvaraRadera
  2. Gjorde den som sagt igår och gud vilken underbar maträtt. Helt gudomlig!!!

    SvaraRadera
  3. Kan bara hålla med Anna, den är verkligen Gudomlig! Smakerna är superba :)

    SvaraRadera