lördag 7 april 2012

Kalastårta




6-8 personer

3 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
½ dl grädde eller mjölk (jag använde mjölk)
5 dl vispgrädde
1 liter jordgubbar
Lite smält choklad, gärna med hög kakaohalt


Sätt ugnen på 250 grader.
Vispa ägg och socker pösigt, gärna med elvisp.
Vispa ner bakpulvret.
Vispa sedan ner mjölet försiktigt.
Vänd i grädden/mjölken.
Häll och bred ut smeten på bakplåtspapper i en långpanna, 30×40 cm.
Grädda mitt i ugnen i 5 minuter. Håll koll så att den inte blir bränd.
Stjälp upp bottnen på sockrat bakplåtspapper.
Drag bort pappret som kakan gräddats på.
Låt svalna
Lägg rulltårtan med skarven ner och garnera den med vispgrädde, smält choklad och jordgubbar!



9 kommentarer:

  1. Sv: Ser riktigt gott ut!

    Tittar tillbaka och önskar dig en trevlig påsk!

    SvaraRadera
  2. Ser härligt ut. En tårta som man säger något motsägesfullt om. FY VAD GOD :-)
    Kram Nette

    SvaraRadera
  3. oh så gott! :)

    Rösta på min bild!

    https://apps.facebook.com/offerpop/Contest.psp?c=76521&u=19412&a=254553244581393&p=387783792941&v=Entry&id=281723&rest=1

    Jag skulle bli mycket glad! Sprid det gärna vidare till dina vänner!

    SvaraRadera
  4. Riktigt fin o smarrig tårta!
    GLAD PÅSK!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Ooo va jag blev sugen. Färska gogubbar. Mmm va gott

    SvaraRadera
  6. Mums! Ser riktigt smarrig ut!
    Glad påsk!

    SvaraRadera
  7. Jag vill komma på ditt kalas!
    Massa glad påsk!!
    Puss

    SvaraRadera
  8. Åååå mums va gott!
    Ps: skicka mail för jag vill gärna veta men eftersom vi inte är hemma så blir det tokdyrt att ringa!

    SvaraRadera
  9. Men oj så fin:)
    Önskar jag bakade lite oftare. Det är ganska kul ändå...:)!
    Kram kram och glad påsk!

    SvaraRadera