söndag 20 mars 2011

Gåsfärsbiffar med ugnsrostade rotsaker och potatis.


Till 6 personer
Du behöver:
600gr gåsfärs
600gr fläskfärs
2-3 msk piffykrydda
 2 ägg
1 dl Skorpmjöl
½ dl potatismjöl
smör

6 stora potatisar
6 stora morötter
2 stora palsternackor
2 gula lökar
Olja
Smör
Flingsalt
Grovmalen svartpeppar.
Ugn: 200grader


Blanda ägg, potatismjöl, skorpmjöl och piffi till en tjock smet, låt svälla några minuter innan ni blandar i färsen.
Forma till biffar.
Stek i smör på medelstarkvärme tills de är genomstekta.
Tänk på att biffarna blir väldigt mörka pga av gåsfärsen så håll koll och se till att de är genomstekta.

Skala och dela potatisen och löken i klyftor och morötter och palsternacka i bitar.
Lägg i en braspanna och ringla olja och klicka smör över.
Krydda ordentligt med flingsalt och peppar.
Baka i ugn cirka 45-60min, känn på potatisen den ska vara mjuk.

Servera med bearnaisesås eller en rödvinsås är inte heller fel.

2 kommentarer:

  1. Tillagar grönsaker för sällan ... måste bli ändring :)

    SvaraRadera
  2. Ah okej, jag tittade rätt halvhjärtat.... försökte få liv i min mobil :) Spana mest in sjöbo laget för se om man kände någon där.... :) är inte min typ av program, kommer nog missa det i fortsättningar, lördag kl 20 är en dum tid :) sne har jag lite svårt för gry...

    SvaraRadera