måndag 12 juli 2010

Veckans dilemma

Läste detta på Aftonblandets sida, började fundera hur jag gör.
Vet precis hur de känner sig! Läs mitt svar efter inlägget.

Veckans dilemma


För två år sedan köpte jag och min man ett lantställe för pengar jag ärvt efter en förmögen släkting. Ett underbart ställe vid havet i norra Stockholms skärgård.

Problemet är att varje sommar invaderar släktingar och bekanta oss med besök.

Förutom våra egna vänner, vill våra barn bjuda dit sina kompisar. Dessutom har sådana som vi inte haft kontakt med på många år börjat höra av sig och till och med komma på spontanbesök.

Snart orkar jag inte mer. Jag måste serva alla med mat och husrum. När en familj har åkt kommer nästa. Och alla förväntar sig fest och uppassning.
Min man tycker inte att det är lika illa som jag, men så slipper han stå för maten och se till att allt finns hemma stup i kvarten. Han förstår trots det att jag blir stressad, men tycker samtidigt att vi ska vara generösa eftersom vi nu äger detta vackra lantställe.
Nu undrar jag: kan jag be folk att ringa innan och höra ifall det passar att komma? Och kan jag säga åt dem att ta med sig mat och dryck?
Semestertrötta Clara

Mitt svar:
Jag älskar mina vänner och försöker hitta tid och rum för alla, men ibland räcker man inte till.

Men det här med att folk ska komma och bo hos en gratis och bli uppassade tycker jag är fel.
Man kan väl bidra med lite av varje när man kommer på besök, men visst jag har haft gäster som tom. sagt när man bett om hjälp att dom faktiskt har semester!!!
Blir de vänner långlivade hos mig?? NEJ!
Jag är absolut inte en snål person, men lite hjälp med lunch eller middag kan man väl få?
Speciellt när man jobbar hela dagarna och på kvällen ska man serva gästerna med mat!
Men de allra flesta av våra vänner är genegösa och hjälpsamma! Det är därför som dom kallas vänner.
Självklart kan man be vänner om ersättning för mat om de stannar länge ... och speciellt om det är på deras iniativ dom kommer, dvs. bjuder in sig själv. För det kan ju kosta en hel del att ha en 4 personers familj på besök en vecka :)

Så gör klart för era vänner att de är välkommna men ni hjälps åt med mat och sådant och även inköp.
Tror ni dom tar illa upp?
Hade ni tagit illa upp?

5 kommentarer:

  1. Jag hade absolut inte tagit illa upp!

    SvaraRadera
  2. Självklart ska man hjälpas åt med utgifterna i sådana situationer!

    SvaraRadera
  3. Jag hade inte tagit illa upp och jag tycker ditt svar är klockrent!

    Drick mycket i värmen!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Absolut inte! Det är ju halva nöjet att hjälpa till tycker jag.

    SvaraRadera
  5. Klart man ska hjälpas åt, jag gillar och hjälpa till i köket :)
    Du har helt rätt!!
    Kram

    SvaraRadera