tisdag 14 december 2010

Brunkål

Foto: Google.com


För 6-8 personer.
Tillagnings tid: 1½timme

Världens godaste brunkål

Ingredienser
2 kg vitkål, strimlas fint
1tsk salt per liter vatten
2-3msk sirap, eller efter smak
3 msk äkta soja
4-5 dl skinkspad (eller annan köttbuljong)
2-3 msk smör
(Ättika)
Gör så här:
Ansa kålen, skär vitkålen i tunna strimlor (matberedare går bra).
Sätt på ugnen 200-225°

Mät och koka upp rikligt med vatten, salta.
Lägg i kålen och låt koka i 10 minuter.
Häll upp kålen i durkslag och låt rinna av.

Bred ut kålen på en långpanna, ringla över sirap och soja och rör om.
Häll på spad och några klickar smör.
Sätt in kålen i mitten av ugnen och stek i ca: 1 timme.
Glöm inte röra om då och då. Smaka av med ev salt.
Min mormor hade alltid en aning ättika i med.. prova er fram så ska ni få se hur gott det är :)
Går utmärkt att frysa.

5 kommentarer:

  1. Tror nog aldrig att jag ätit de :)
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Tror aldrig att jag ätit brunkål. tveksam om jag skulle gilla det. Ha en fin kväll nu !

    SvaraRadera
  3. Oh det är så gott. Både brunkål och rödkål. Har gjort egen förr men de senaste åren varit lat;)
    MEN så gott
    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. ohhhhh nu blev jag så sugen på brunkål....10dagar kvar!!!! =)

    SvaraRadera
  5. Hm...det lät ju gott! tack för tips!

    SvaraRadera