onsdag 20 mars 2019

Farligt med Yoga?



Jag fick en fråga om Yogan jag går på, och om den var farlig. Det hade hon läst...
Visst kan det va farligt, att ut och promenera elelr cykla kan med fara farligt *flinar* 

Skämt åt sido,... får väl kolla upp det då... 
Så nu jag ska se om jag kan förklara lite vad Kundaliniyoga är och gör för kroppen.

För mig  är det en perfekt träningsform för min onda kropp, och man verkligen känner att man stressar ner. Jag blir varm, avslappnad och trycket i ryggen minskar drastiskt.  

Kundaliniyoga är en dynamisk form av yoga som omfattar kroppsställningar, rörelsemönster, handpositioner, andningstekniker, fokuseringstekniker, mantran (ljud/vibrationer) och olika typer av meditationer.

Kundaliniyoga är ett enhetligt och holistiskt system som ger energi, självkännedom och hälsa, såväl fysiskt, mentalt som emotionellt.
Den bidrar till att skapa balans mellan anspänning och avslappning.
Det bästa är att den passar för alla åldrar och fysiska förutsättningar.

Kundaliniyogan är tusentals år gammal, och kom till västvärlden i slutet av 60-talet, då Yogi Bhajan bestämde sig för att lära ut de dittills hemliga teknikerna.

Många undrar över de olika ”mantran” … ord man använder... vad betyder de?
Vi använder Ong Namo Guru Dev Namo och det betyder ungefär att det opersonliga jaget öppnar sig inför/hänger sig åt den spirituella/andliga läraren/visdomen. Man kan översätta det till  ”jag öppnar mig inför min djupaste visdom och låter denna leda mig genom passet”
Sat Nam betyder undefär ”jag är sanning”
Namasté är ett sätt att hälsa som ursprungligen kommer från Indien. ”Namah” är sanskrit och betyder buga, ”as” betyder jag och ”te” betyder du. Så man kan översätta det till ”Jag bugar för dig”.
De är på språket Gurmukh som kommer från provinsen Punjab i norra Indien och som härstammar ur sanskrit. Dessa mantran används inom sikhism, vilket alla mantran som används inom yogaformen kundaliniyoga gör.



Det finns de som hävdar att yogaformen är farlig – att man kan få psykiska problem vid “kundaliniresning”.
Men det handlar om att utövandet av yogan kan släppa upp känslor som varit inlåsta upp till ytan, för att vi ska få en chans att hantera dem och gå vidare.
Det går att likna vid känslor som väller fram, innan vi kanske är helt redo att ta itu med dem.
Det är viktigt att känna till detta och att alltid yoga mjukt, inkännande och dynamiskt – efter egen förmåga.
Då är man redo för det som kommer och får aldrig mer än man kan hantera. Det handlar inte om prestation, utan om sin egen resa och förmåga.

Jag går på Kundaliniyoga i Kristianstad hos Yoga och Vänner.  Här hittar ni deras Hemsida 
Och här är deras  Facebooks sida.

Hoppas jag gjort er nyfikna på att prova och att vi ses där.

Namasté






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar