lördag 13 januari 2018

Vitamin B



Klimakteriet är ett ämne som diskuteras flitigt, men mycket lite sägs om hur man handskas med det.
Det ända jag har hör är alla som har vallningar ... det vill säga dom som talar om det…
Men det är inte mitt största problem.
Jag känner mig slut, helt urlakad och jag svullat i hela kroppen, jag mår illa, känner mig som jag har feber … med andra ord helt under isen.

Man har ju många gånger hört du är vad du äter…  och vad man äter när du går igenom klimakteriet faktiskt är mycket viktigt
Klimakteriet är en kritisk fas för oss kvinnor på många olika sätt. Förändringarna som kroppen och ämnesomsättningen genomgår har olika konsekvenser från person till person. Några symtom på klimakteriet kan påverka ditt personliga liv, ditt jobb, dina relationer och ditt välbefinnande.

B vitaminer var viktiga, så nu ska jag kolla upp så jag får i mig tillräckligt. 

Var hittar jag vitamin B då....



Fisk och skaldjur – en snabb B12-källa
Fina fisken. Ungefär 20 musslor innehåller mer än 10 gånger det rekommenderade dagliga intaget av B12. Även en portion lax innehåller allt B12 du behöver för en dag. Så fisk och skaldjur kan rekommenderas som en snabb B-vitaminkälla. Varm pastasallad med lax


Potatis = massor av B6
En bakad potatis kan innehålla upp till 35 procent av det dagliga behovet av B6.
Bakad potatis med fetaost och oliver





Folsyra (B9) i broccoli och bladgrönsaker
Gröna under. Broccoli och bladgrönsaker, såsom spenat, innehåller mycket folsyra, som är vikigt för cellens uppbyggnad och för dig som vill bli skaffa barn eller redan är gravid. Vänj dig vid att använda grönsaker tillsammans med maten. Släng lite babyspenat på en pizza eller lägg i några broccolibuketter i pastasåsen.
Broccoli- och potatissoppa


Bönor är rika källor på b-vitamin
B som i böna. Linser, bönor, nötter och ärtor. Alla är rika källor på b-vitamin och även järn, magnesium och fibrer. En halv kopp kikärter innehåller upp till 30 procent av ditt dagliga behov av folsyra till exempel.
Kikärts- och svampgryta

 
Testa squash!
Squashen på hösten finns i starka färger och innehåller höga halter kalium, A-vitamin och C-vitamin samt ett flertal B-vitaminer. Syltad squash

 

B12 i kött
Salt fläsk. Köttet innehåller B6 och B12 tillsammans med tiamin, B1, som är viktigt för en normal funktion av hjärtat och för  omvandlingen av kolhydrater. Raggmunkar med fläsk.

 

Smarta solrosfrön
Fröna är som naturliga vitaminpiller packade med B6 och folsyra. En handfull frön innehåller nästan halva det rekommenderade intaget av E-vitamin. Det smarta med fröna är att du kan äta det till vad som helst, som de är, på gröten, filen, salladen, köttet och så vidare. Bröd med solrosfrön.

 
Den smarta avokadon

Avokadon ger dig viktiga fetter och vitaminer i ett. Använd på smörgåsen, salladen eller ät den som den är.

Riktigt bra info... jag hittade detta på Allt om Mat

Och jag kan inse att jag bör ha super bra B vitamin värde. 


Alla bilderna är lånade från Pinterest.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar