fredag 6 april 2018

På kurs i Brussel.

Det har ju hänt ganska mycket sedan jag hade tid att sitta här vid datorn och skriva.
Det har verkligen varit fullt upp.

Så jag får försöka dela upp det lite och sammanställa lite :)
Först ut får min kurs i Bryssel va... fantastisk stad.

Jag bodde på ett bra hotell som låg riktigt centralt, NH Collection Brussels Centre hotel.
Jag tog tåget till Kastrup från Kristianstad och åt lunch på flygplatsen. där var väldigt mycket folk som vanligt och det är kul att sitta och studera folk.
Väl framme i Bryssel så tänkte jag ta tåget med insåg ganska snabbt att det var någon form av strejk på tågen. Så taxi fick det bli.
Det tog väldigt lång tid att åka taxi i rusningstrafik från flygplatsen till hotellet som låg i inner stan.
Men väl framme och incheckad så kunde jag njuta av lugnet på hotellet.
Jag var väldigt trött i min rygg så det vara att inse att jag behövde hitta ett vettigt matställe och sen inta sängen.








Både badkar och dusch var väldigt praktiskt. Underbart att kunna krypa ner i ett bad efter en lång intensiv dag.


 Och väldigt tacksam att det fanns både kaffe och te på rummet.










Inte så svårt faktiskt, Burger Bistro som var hotellets restaurangen hade fantastiskt god mat.




Så en god burgare och alkoholfri öl till det satt som en smäck. 




Efter en god natts sömn...
Nästan i alla fall, jag bara en sak att klaga på ... bäddmadrasser... så man slipper känna spiralerna, varför har inte hotellen det? Jag som har dålig rygg känner verkligen av de...

Och sen har vi ju frukosten... jag älskar ju hotell frukost! Så jag var uppe tidigt och kunde äta i lugn och ro.














Frukosten var fantastisk, massor med färskfrukt allt nylagat och fräscht. Topp klass! Inte många ställe som har en så bra frukost!




Efter frukosten bar det av till kursen, jag gick en kurs i hur man producerar nonwoven material (icke vävda material) det vill säga produktionsteknik och råmaterial. Väldigt intressant och givande.
Kursen hölls i EU kvarteren där Edanas kontor ligger.

Hotellet låg inte långt från Metron, och det var smidigt att ta sig dit. 


 

Kursen började 9 varje dag och höll på till ca 18.
Och det tog ca en timme att ta sig till Edanas huvudkontor på morgonen, dock lite kortare tid på kvällen det var verkligen fullt på metron om morgonen.


Vi serverades goda luncher på Edana kontoret och även eftermiddags kaffe.

Vi hade en gemensam middag med alla kursdeltagarna. Väldigt trevlligt.
Restaurang Vert de Gris



 












Maten var helt helt okej, dock har jag ätit betydligt bättre i Brussel. Men atmosfären får helt klart fem stjärnor, dok får vår förvirrade kypare endast 2 ☆
Så helheten hamnar på tre ...☆☆☆









En nattlig promenad med kollegorna från kursen, några fortsatte ut på krogen och några tillbaka till sin a hotell, min rygg var totalslut så jag valde hotellet.

Utanför hotellet byggdes det på kors och tvärs.... Brussel växer som bara den!






 En lite runda på stan hann jag med efter kursen ena dagen.  Och givetvis åt jag musslor med pommes när jag var i Brussel:)  alltså Moules frites med majonnäs.




Och jag provade de belgiska våfflorna med.


 Sista dagen åkte vi till Frankrike för att besöka European Center for Innovative Textiles (CETI)
















Denna bilden visar spunlaid... oändliga trådar... 


Efter rundvandring och lunch där så åkte vi tillbaka till flygplatsen, och flyget som skulle ta mig till Köpenhamn. 



 Kastrup tågstation låg öde när jag anlände, men det ändrade sig på typ 5 minuter :)


Jag kom väl hem och är väldigt nöjd med kursen.
Nu är det lite fördjupningskurser jag skulle vilja gå... materiallära kan man aldrig få för mycket av.
Iofs lär man sig mycket när man får besöka fabriker och se produktionen, att se är så mycket enklare än att lära av än läsa sig till det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar