onsdag 20 april 2011

Dagens Tips


Välj rätt växter för en lättskött trädgård!
  • Välj konsekvent friska, härdiga och livskraftiga växter som kräver lite skötsel. Sundheten kan variera kraftigt mellan olika namnsorter av samma art. Fråga om mottaglighet för sjukdomar när du handlar växter, och välj de friskaste sorterna.
  • Växter som är gott och väl härdiga klarar vintern utan speciella åtgärder. Det gäller även rosor om du tar till ett par växtzoner jämfört med där du bor.
  • Välj växter som trivs med förutsättningarna. Är växtplatsen solig eller skuggig, torr eller fuktig? Under rätt förhållanden mår växterna bra och blir praktfulla utan en massa pyssel.
  • Satsa på en häck av friväxande buskar i stället för en klippt häck. Friväxande häckar behöver visserligen gallras emellanåt, men det görs mer sällan än häckklippning och det syns inte omedelbart om du missar någon gång.
  • Välj träd och buskar som blir lagom stora! Växter som inte får plats kräver en massa beskärning, som också blir påfrestande för växterna.
  • Skippa ettåriga blommor och känsliga rabattrosor som måste putsas, gödslas och vattnas stup i kvarten. Satsa i stället på lättskötta perenner, buskrosor eller moderna – lättskötta och anspråkslösa – rabattrosor där du vill ha blommor!
Artikeln är hämtad ur medlemstidningen Villaägaren nr 3-2008

5 kommentarer:

  1. jag inte bara kikade in, jag shoppade loss totalt också hihi!!

    Snart är det äntligen långledigt, nån timme kvar o sen är jag ledig till tisdag hurrrrra!!

    Glad påsk till dig o de dina, kramisar!

    SvaraRadera
  2. Vad pratar du om? Växter, grönska, buskar och allt,, är det det som är trädgård? Vi har en tydligen...
    Hoppas du har det lika soligt som jag har det!
    Puss

    SvaraRadera
  3. Säkert bra tips men min balkong är för liten :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Gokväll du har något att hämta hos mig!

    SvaraRadera